onsdag den 23. april 2008

Second Life

På den igen, men nu er vi ved at være så langt i forløbet at det er til at overskue. Jeg valgte til at starte med, bare at overvære en gennemgang af Second Life af en af ambassadørerne. Det var mere et spørgsmål om tid end lyst. Jeg ville og vil stadig gerne selv ind og lege lidt med det, men har ikke haft tid til det endnu, hvor jeg samtidig har siddet ved en pc med det installeret. Men det kan nok nåes endnu at det hele går op i en højere enhed, og at jeg får tjekket de få områder derinde, jeg har hørt om og som jeg kunne tænke mig at se. Eller også bliver det et spørgsmål om, at ude af øje ude af sind. Hermed mener jeg, at når først 23 ting er ovre, så glider det i baggrunden til fordel for alle de andre ting man skal, og så til sidst bliver det helt glemt.

Jeg tror nemlig aldrig jeg bliver en superbruger af det, og jeg er ikke engang sikker på, at jeg overhovedet vil oprette min egen avatar. Så meget appellerer det ikke til mig. Jeg synes, det har en vis underholdningværdi, men ikke nok til at jeg gider sætte mig ordentligt ind i det. Det virker som lidt for meget lal for mig. Der er lidt samme problemstilling som til Wikipedia. Der er en masse øer, men hvem har oprettet dem, og hvordan er kvaliteten. Kan man for eksempel regne med, at Renaissance Island er historisk korrekt osv? Men jeg kan godt se det der snakkes om, at Second Life er et forvarsel for, hvordan nettet eventuelt kommer til at fungere engang i fremtiden. Det er helt klart forgænger for en ny måde at tænke internet og adgang til information. En historietime kunne pludselig blive betydelig sjovere, hvis man kan undersøge det i en virtuel verden, i stedet for at læse om det i en kedelig bog eller høre en kedelig lærer snakke. Jeg tror stadig siden har en stor gruppe hardcore fans, men jeg tror også, at den hype der var omkring siden lige da den kom, er ved at dø ud, så alle dem, der oprettede avatarer fordi det var smart, er stoppet med at bruge siden, eller i hvert fald droslet det meget ned. Jeg ved også at andre biblioteker har valgt helt at fjerne Second ife fra deres 23 ting, og erstattet det med noget andet, fordi de vurderer det som værende en overstået kapitel i internettets historie.

Ingen kommentarer: