fredag den 14. marts 2008

Google Docs

Så har jeg endelig fået lavet sidste uges opgaver og fået tid til at skrive et indlæg om dem. Jeg startede med Google Docs. Det var meget nemt at starte op. Jeg havde aldrig troet, at der var så mange ting man kan via Google. Det er da lidt mere end bare en almindelig søgemaskine.

Men lige nu gælder det kun Docs. Det virker meget nemt at bruge. Det er ligesom Word, så det kræver ikke ret meget tilvænding på det område. Det enest, der måske kan blive en smule besværligt er, når man skal til at dele dokumenter med andre. Hvad nu hvis man er den, der skal invitere, og man ikke kender de andres initialer eller de oplysninger man skal bruge for at invitere. Så har man vel egentlig lidt af et problem. Men det er nok et ret lille problem, for man vil vel sjældent dele med nogen, som man ikke på den ene eller den anden måde kan få fat på.

Selve ideen medDocs er, med fare for at gentage mig selv fra tidligere indlæg om andre ting, ret genial. Jeg ville bare ønske, at det havde fandtes eller at jeg kendte til det, dengang jeg studerede. Det er så belastende, når man er flere der arbejder på et dokument i Word, og man laver rettelser, og hvilken udgave er nu den nyeste osv osv. Her er det super nemt. Man opretter bare en Google konto og vupti har man et tekstbehandligsprogram, hvor man er ude over alt det. Flere mennekser kan arbejde på det samme dokument samtidig og det vil altid kun være gemt et sted i en udgave. Ikke noget med flere forskellige udgaver på forskellige harddiske. Det hele er centralt. Der er heller ikke problemer med, at ens computer går i sort to timer før deadline, og alt materiale er tabt. Man finder bare en anden computer, logger på Google igen og så ligger det hele der intakt. Det kender jeg flere fra gymnasietiden, der ville have været ovenud lykkelig over.

Jeg kan helt klart se, hvor stor en fordel Docs vil være at bruge rent arbejdsmæssigt. Med alle de tværgående arbejdsgrupper og projekter, er det smart med et dokument alle i gruppen kan have adgang til og ændre i og at det kun er gemt et sted. Alt i alt er min vurdering "Two thumbs up".

Ingen kommentarer: