fredag den 14. marts 2008

iGoogle

Denne opgave var endnu hurtigere overstået end Google Docs. Jeg har allerede lavet en personlig forside til Google længe før 23 ting, så i og for sig var jeg egentlig færdig før jeg startede. Men jeg valgte nu alligevel at kigge lidt mere på det, især fordi vi jo har lært nogle af de bagvedliggende Googleting at kende, og de skulle selvfølgelig frem på forsiden. Det er smart, at man kan samle alle mulige spændende ting og så have dem til at lægge klar til at se, bare man går ind på Google. Og er det på ens egen private computer, behøves man ikke engang logge ind hver gang, man kan bare gemme sit login.


Jeg har selvfølgelig valgt at have Docs, readeren og gmailen frem på forsiden. Derudover har jeg valgt rss-feed fra TV2-nyhederne og fra DMI. Jeg har også valgt en, hvor jeg hver dag får et nyt link til en Sten og Stoffer stribe. De er bare for sjove, især med Rumagent Spiff. Der kan man tale om en dreng med en god fantasi, og en forfatter med en endnu bedre fantasi. Derudover har jeg valgt et direkte link til at søge i Wikipedia, og en oversigt over de fem mest sete film i USA i den forgangne uge. Et must for en filmnørd som mig.

Det bedste af mine valg er nok linket til Youtube. Jeg har valgt den udgave, hvor man kan søge og se filmene i det lille vindue i iGoogle. Som standard viser den vist bare et udvalg af de mest sete film, men jeg har valgt at søge på min yndlingsfilm lige pt. Det er den politisk ukorrekte men skideskægge Achmed the Dead Terrorist. Det er en amerikansk stand upper, der har valgt at lave sit show som bugtaler. I denne del er hans dukke et skelet, der skal forestille at være Achmed, en død selvmordsbomber. Som sagt ikke specielt politisk korrekt men så sjov, at jeg aldrig bliver træt af at se den. Jeg sidder og småfniser lige nu, bare ved at tænke på den.

Jeg har også kigget lidt på temaerne. Jeg startede med at vælge en af de allerførste, for det skulle gå lidt hurtigt. Jeg valgte en ret flot en med en planet, men der fulgte en eller anden irriterende sang med, som jeg ikke kunne finde ud af at slukke for. Derofr levede den ikke ret længe på min forside. Jeg har så været inde og kigge lidt emre grundigt på udvalget, og så blev det pludseligt svært. Der er godt nok mange rigtig flotte at vælge imellem. Jeg har valgt en, men det ville være dejligt, hvis en af valgmulighederne var, at siden selv med jævne mellemrumskifter tema, så man kan få glæde af alle de flotte designs uden selv at skulle ændre dem.

Alt i alt er iGoogle en sjov detalje ved Google og jeg vil helt klart beholde den og være fast logget ind på min private pc, men udover det med den direkte adgang til Docs og ens reader, så kan jeg ikke se, hvordan den er brugbar rent arbejdsmæssigt.

Ingen kommentarer: