tirsdag den 4. marts 2008

Wiki

Ja, jeg må vel hellere lige starte med at kommentere Technorati. Jeg er kommet lidt bagefter med 23 ting, fordi der bare har været supertravlt med at gøre klar til den store indvielse af vores børneafdeling i Sædding. Jeg fik lavet opgaverne om Technorati den uge, men jeg fik bare aldrig kommenteret det. Jeg synes ikke umiddelbart siden virker brugbar for mig. Jeg har ikke ret mange blogs, jeg bare skal følge med i, og desuden virker det for mig, som om Google Readeren kan nøjagtig det samme som Technorati. Man tilmelder sig blogs, og får besked når der er nye indlæg. Hvis der er andet og mere til Technorati, så har jeg endnu ikke opdaget det. Med mindre nogen oplyser mig om det geniale ved Technorati i forhold til min Google Reader, så vil jeg nok aldrig komme til at bruge den.

Nok om det, jeg kan ikke engang skrive videre til denne uges opgave, men må nøjes med videre til sidste uges opgave. Men nu hvor indvielsen er overstået, håber jeg på at få tid til at indhente det forsømte. Jeg har kigget lidt på wikier, og kan helt klart godt se det geniale i dem, i hvert fald rent arbejdsmæssigt. Det kan da lige pludselig blive betydeligt nemmere at lave arbejdsgrupper og projekter på tværs af afdelinger, nu hvor alle deltagere kan skrive på en wiki og ændre løbende. Men ved nærmere eftertanke er det vel også det man burde kunne på EK-net. Nå det må komme an på en prøve. Jeg ved ikke helt, om jeg selv vil starte min egen wiki. Jeg ved ikke helt, om det er relevant for mig, men jeg kender da en enkelt wiki (ikke Wikipedia), som jeg måske med tiden kunne finde på at komme med tilføjelser til. Det er en wiki helt og aldeles om Firefly. Og hvis det endnu ikke er gået på for eventuelle læsere af min blog, så er Firefly en af de mest geniale tv-serier nogensinde, der desværre kun nåede at leve en sæson. Til gengæld har den en kæmpe fanskare, der vokser for hver dag, og de laver alt muligt Firefly-relateret, som bl.a. includerer en podcast og en wiki og ekstremt meget andet.

Jeg har længe brugt Wikipedia til at søge information, men jeg er aldrig kommet så langt, at jeg er oprettet indtil idag. Jeg har fået oprettet mig på siden, men har endnu ikke turdet ændre noget. Jeg fandt frem til siden, hvor de nævner de mest almindelige begynderfejl, og den var som en beskrivelse af mig. Man skal ikke være nervøs for at ændre noget, hvis man laver en fejl, skal andre nok ændre den tilbage. Man skal ikke tænke på eksisterende artikler som værende andres. De er allemandseje og alle har ret til at ændre på alt, hvis man da har noget fornuftigt og relevant at sige. To ting der passer meget godt på mig. Jeg har været meget tilbageholdende, fordi jeg netop har tænkt på allerede eksisterende artikler som værende en andens, men efter at have læst de fejl, har det sat nogle tanker igang, og jeg vil ikke udelukke, at efter lidt tid til at vænne sig til tanken om, at jeg har lige så meget ret til at ændre noget på siden, så vil jeg rent faktisk også gøre det. Det er bare på en måde lidt grænseoverskridende. Wikipedia er lige så stor en del af nettet som Google, og at ændre på Wikipedia har indtil nu svaret lidt til at ændre på Google, hvis det da giver mening for andre.

Hvis jeg på et tidspunkt bestemmer mig for, at nu vil jeg endelig prøve kræfter med Wikipedia, bliver det sjovt nok artiklen om Firefly, jeg vil ændre på. Jeg tjekkede den, og den var ekstrem kort, ikke ret meget mere end 10 linier. Jeg er også kun lige begyndt at opdage den store verden, der er omkring denne serie, og vil gerne sprede budskabet til så mange som muligt, og så er den danske udgave af Wikipedia et godt sted at starte. Der er sjovt nok en meget stor artikel på den engelske, men jeg tror også serien er meget mere populær i andre lande. Jeg kender i hvert fald ikke andre danskere, der også elsker denne serie. Men mon ikke hvis jeg taler længe nok om den, at jeg så vil kunne få omvendt nogle andre til at se den og elske den også.

Nå nu vil jeg stoppe for denne gang. Det er endelig fyraften efter to meget lange arbejdsdage. Jeg håber på, at jeg kan nå denne uges opgave i denne uge. Men hvis ikke er det heldigvis pausetid, så der er tid til at indhente det.

Ingen kommentarer: